KisMarci

"Amikor születtem, nem jeleztek nagyot messiás-mutató különös csillagok, csak az anyám tudta, hogy királyfi vagyok. A többiek láttak egy síró porontyot, de anyám úgy rakta rám a pólyarongyot, mintha babusgatná a szép napkorongot."

Friss topikok

  • mekeke: És közben egy szar az egész nő: ronda, szálkás, egoista, pénzsóvár, beteg exhibicionista, mindig h... (2011.09.18. 13:20) MADONNA
  • b79andi: Nehéz dolog ez hogy vegyes, vagy homogén csoport. Én is sokat gondolkodtam rajta. Szerintem mindke... (2010.05.06. 13:22) MARCI OVIS LESZ
  • Mercsi: Most ezt nem mondod komolyan, hogy Marci azzal a kakassal közlekedik, még a vonaton is? Úristen an... (2010.05.06. 08:08) MOSTANSÁG
  • Zime: Boldog Szülinapot Kicsifiyam! :) (2010.04.15. 15:29) BOLDOG SZÜLINAPOT KICSI BAKITO!
  • Mercsi: Mergitkém, annyit dumáltunk, és fogunk dumálni még erről, hogy így pár sorban nehéz lenne mit mond... (2010.04.09. 11:53) KÖSZÖNÖM MINDENKINEK!

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

CSODASULI

2009.06.15. 09:04 - Mergit

Ezt a cikket most kaptam és azért irom be ide a blogba hogy ne felejtsem el mert tökre tetszik amit ir. Mondjuk még egyaltalan nem vagyok képben a tanulast illetöen mert mindig Marcival fejlödöm, ugy értem épp annak nézek utana hogy a mostani életkoraban mire van szüksége hogy a legjobban fejlödjön, hatha ennek is hasznat veszem majd egykor.
 

Milyen kérdéseket szoktunk gyermekeinknek feltenni egy szövegelemző órán?

Az elmúlt években különböző iskolákban végzett felmérés szerint a tanítói kérdések döntő többsége zárt kérdés.  Mit jelent ez?
Ez azt jelenti, hogy pl. Móra Ferenc Mindennapi kenyerünk című elbeszélésének elemzésekor a következő kérdések hangoznak el:
Ki a főszereplő? Mi az eperfa? Hol volt az édesapa?

Ezek a ténykereső kérdések - a gondolkodás alacsonyabb szintjét működtető kérdések

Benjámin Bloom kutató rendszere szerint a Ki, Mi, Hol, Mikor a gondolkodás alacsonyabb szintjét működtető kérdések. A tanítási órákon feljegyzett kérdések 75-85%-át e kérdéscsoport alkotja. Ezek a következő három csoprotba oszthatóak.

1) Tények kiválasztására, megfogalmazására vonatkozó kérdések. Magukban hordozzák azt a veszélyt, hogy egyrészt túl könnyűnek bizonyulnak, más esetben – amennyiben nem kapcsolódnak szorosan a szöveghez – túlzottan nehéz is lehet az ilyen típusú kérdések megválaszolása.

2) A megértést, magyarázatot igénylő csoportba sorolhatók például a következők: Mi bizonyítja még Ferkóék szegénységét? Miből lehet kideríteni, hogy meddig tart az első rész? Mit jelent a madárlátta kenyér?  Hogyan érthetjük az „ömlik a sötét” szókapcsolatot? stb.

3) Az alkalmazást igénylő kérdéscsoportból is említek egy példát: Milyen emberi tulajdonságokkal bírnak a virágok?


Mindhárom kérdéscsoportról elmondható, hogy kevésbé összetett voltuk miatt alacsonyabb szintű gondolkodást igényelnek, a szövegértő olvasás alacsonyabb szintjeire vonatkoznak, azaz a szó szerinti és értelmező szint vizsgálatára teremtenek lehetőséget.

A 6-10 éves életkorban az órákon elhangzó kérdések 75-85%-a ilyen szövegértési szintekhez kapcsolódik. Magyarországon a tanítási gyakorlatunk többnyire az alacsonyabb szintű szövegértésre összpontosít. Ezzel eltávolodunk az olvasási folyamattól, és megelégszünk a szerző szavainak visszamondásával. És ez volt az, amivel az a bizonyos 4 ország nem elégedett meg. Mert ...


... ez alig vagy egyáltalán nem teremt lehetőséget a továbblépésre.

A "megértés" a jelenlegi oktatásban - teljesen helytelenül -  csupán a felidézést jelenti. Az adott témával szerzett tudásanyag így nem kerül be gyermeked már meglévő ismeretei közé (ezért felejti el oly gyorsan a tanultakat!).

A tényleges szövegértésnél megvalósul a beépülés. Ekkor nem szakad meg a folyamat, az olvasó gondolkodva, irányítva és ellenőrizve végzi az olvasást. Így, a megértés a befogadás mellett aktív, alkotói feladatot is jelent. Két fontos olvasási "módszer":

1) A kritikai olvasás
esetében a leírt gondolatot és a mindennapi tapasztalatot hasonlítjuk össze. Pl. "Te is így tettél volna Döme helyében?"

2) A kreatív olvasás
annyiban különbözik a kritikai olvasástól, hogy a képzelet fokozottabb szerepet kap.

Milyen módon segíthetjük a kritikai és kreatív szövegértés fejlesztését? Mit tehetsz annak érdekében, hogy a témáról szerzett tudás gyermeked aktív közreműködésével beépüljön?


A magasabb szintű gondolkodást igénylő kérdések használata

Amennyiben nem törekszel tudatosan önálló gondolatok, önálló vélemények megfogalmaztatására, hozzászokik gyermeked  ahhoz, hogy mások véleményére hagyatkozzon. Gondolkodása fejlesztését nem szabad a véletlenre bíznod!

Az olvasás magába rejti a világ megismerését, gondolatokat ébreszt az olvasóban arról, hogyan cselekedne ő másként, hogyan változtatná meg ő a történteket. 

Ezért a zárt kérdéstípus mellett meg kell jelenni az együttolvasásoknál a nyitott kérdéseknek is. Itt olvashatsz néhány példát! Alkalmazd őket legközelebb, amikor együtt olvastok!


Mikor játszódhat a történet?
Mi okozhatta Döme meglepődését?
Miben reménykedett?
Milyen furcsaság tűnt fel neked a történetben?
Mi történt volna akkor?
Mennyiben változtatnád meg a történteket? 
Melyik szereplő tulajdonságait változtatnád meg?


A szándékok, törekvések megfejtése rávilágít arra, hogy a történéseket milyen belső folyamatok irányítják.

A vélemények megfogalmazása esetenként vitaindító lehet, ami során magyarázni és érvelni kell majd gyermekednek. Ekkor ilyen kérdéseket alkalmazhatsz:

Meg tudod magyarázni, hogy miért?
Miért értesz egyet Öcsivel?
Mire gondolhatott, mikor kiment a szobából?
Egyetértettél-e Anyu csodálkozásával? Miért?
Mit tehetett volna meg Döme?
Mi a véleményed a történetről?

 

Az összegyűjtött kérdések fejlesztik gyermeked képzeletét.

Meggyőzik gyermekedet arról, hogy bízzon saját
gondolkodási képességében.

Irányítják gyermeked figyelmét. Az értékelésre vonatkozó megállapítások kritikus gondolkodást eredményeznek.

Így a megjelenő sztori a maga teljességével hat a kis olvasóra. A sztorik által megszerzett tapasztalatok segítségével lehetőség nyílik önmaga megismerésére és a környező világ megértésére is.


Miközben olvastok, kérdezd meg: "Mit gondolsz, mi fog most történni?"

A jóslással kapcsolt „Mi fog történni?” kérdés ismételt megjelenése mindig újra mozgósítja az adott témával kapcsolatos ismereteket. Így az emlékezet, az érzelem és a képzelet szoros kapcsolata hozza létre a történet folytatását.


Végezetül - Amikor a gyermeked kérdez

A nyitott kérdések az önálló gondolatok megfogalmazását eredményezik. Minél többször biztosítasz kérdezési lehetőséget, annál többször veszed rá gyermeked a gondolkodásra!

Meggyőződésem, hogy az önálló gondolkodásra tanítás mellett - nekünk szülőknek - meg kell tanulnunk a kérdezés módszerét.

Jól végezted a munkádat, ha pl. egy ilyen kérdést hallasz  gyermekedtől:

Anya, szerinted igaza volt Csiripnek, amikor nem fogadta el a pénzt?

A nyílt kérdések megfogalmazásával gyermeked

kíváncsisága,
lényeglátó képessége,
önállósága és
kreativitása
egyaránt fejlődik.

A kérdezésre szoktatás biztosítja, hogy gyermeked önmaga és a világ iránti kíváncsisága megmaradjon.


Kérdezz, kérdezz, kérdezz!

A kérdezés tanuláshoz, tanításhoz egyaránt nélkülözhetetlen. Úgy is fogalmazhatnék, hogy mindkét oldalon kulcskérdésnek tekinthető.

A huszonegyedik században nem elégedhetünk meg a "visszamondott" ismeretanyaggal.
Meg kell teremtenünk az olvasottak átgondolását. Ezt tették azok az országok is, amelyek gazdasága most robog előre.


Hogyan függ tehát össze a szövegértés és a gazdasági fejlődés?

Ha gyermeked magasabb szinten is képes tanulni, akkor gondolkodni is képes lesz magasabb szinten. "Szövegértő nevelés" az önálló gondolatok megfogalmazása nélkül nem lehetséges.

Éreznünk kell a felelősséget. Jó felkészültséggel és a tanulás megfelelő irányításával folyamatosan kell gyermekeinket a kritikai és kreatív szövegértésre megtanítani.

Az olvasás megkedveltetésében, az olvasás iránti érdeklődés felkeltésében legerősebb motiváló tényezőként a szöveg megértését kell tekintenünk

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása